Pecanpoesi

Havrekakor med stora bitar av pecannötter, rostade mandlar och rostade hasselnötter......låter det gott?
Så lydde texten på de kakor man kunde köpa (kanske fortfarande finns) 2009 från Göteborgs Kex.
På dessa förpackningar fanns även receptet om man ville baka motsvarande kakor själv.....hur smart var inte det?
Jag sparade i alla fall en tom förpackning och nu 5 år senare hittade jag detta recept när jag städade....bättre sent än aldrig tänkte jag idag och började baka.....
 
 
 
Pecanpoesi ca 20 st
 
5,5 dl havregryn
4 dl vetemjöl
0.5 dl socker
0.75 dl farinsocker
2 tsk bakpulver
0.25 tsk salt
2 dl rostade finhackade eller malda hasselnötter ( jag rostade inte)
1.5 dl rostade grovhackade mandel (jag rostade inte)
1.75 dl grovhackade pecannötter  (jag hade rostade  och salta)
1 dl ljus sirap
0.5 dl vatten
 
Blanda mjöl, havregryn, salt, socker, farinsocker och bakpulver med rumstemporerat smör.
Tillsätt nötter, vatten och sirap och arbeta ihop till en deg. (väldigt smulig)
Rulla försiktigt till 3 rullar på 5-7 cm i diameter.
Ställ kallt i 30 minuter.
Skär 1 cm skivor och grädda i 175 grader i ca 10-15 minuter.
Kakorna eller kexen ska vara lite torra och knapriga till konsistensen........mums!
 

Ha en fin söndagkväll // AnneLie