PEPPARKAKSDRÖMMAR med DAIM


Hallå!
Tänkte att det är hög tid att börja på att fylla frysen till kommande advent-jul fikor.
Här en dröm med smak av pepparkaka och Daim...mums.
 
Sätt ugnen på 150 grader.
 
100 g smör
3 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1,5 msk pepparkakaskrydda
1 dl rapsolja
5 dl vetemjöl
1 tsk hjorthornsalt
(1 dubbeldaim)
 
Vispa smör och socker till en krämig massa.
Tillsätt vaniljsocker, pepparkakskrydda, rapsolja och vispa till en jämn smet.
Tillsätt mjölet, hjorthornsalt och hackad Daim och knåda ihop degen.
Rulla bollar och lägg på en plåt.
Grädda i ca 16-18 minuter.
 
Återkommer i morgon, är ledig och det kan ju tänkas att det bakas lite här i stugan då....
Kram A-L
 
 
#1 - - Kajsa:

Fina drömmar!

Ska ha en liten julkalender på min blogg med länkar till bakbloggar varje dag. Jag ska även provbaka något från varje bakblogg. Är det okej om jag länkar till eran blogg?

Svar: Hej! Roligt, det får du gärna göra!
AnnaLena & AnneLie

#2 - - Malin:

Hej! Vilken fantastisk bakblogg ni har :D Mycket gott som man vill testa baka. Bland annat dessa ovan... Har en fråga bara: när ska hjorthornsaltet i? :)

Svar: Hallå! Tack, vad roligt att du gillar bloggen. Hjorthornsaltet ska i tillsammans med mjölet, blev en liten miss där...kram
AnnaLena & AnneLie

#3 - - Annster:

Gott :)

#4 - - Fröken.A:

Smaskigt värre! Kan nästan känna smaken :)

#5 - - Sussi:

Men vad spännande. :D

#6 - - Robex Lundgren:

mums

#7 - - Robex Lundgren:

mums

#8 - - Robex Lundgren:

mums

#9 - - biggeros:

Så smarrigt!!

#10 - - A:

Men Gud va gott!!

#11 - - A:

Men Gud va gott!!

#12 - - ɑ n n i k ɑ:

Mumsigt :)

#13 - - Luucy:

Låter supergott :D

#14 - - christin:

Mums så gott!!

#15 - - Henrietta Nylund ♥:

Sjukt gott det ser ut! Trodde först det var glass, haha!

#16 - - JUNITJEJ:

Åh, så gott!

#17 - - Elina:

Kanske händer att jag tar mig an dessa, dock är jag ju gluten och drömmar ska ju vara en riktig börda att göra... Lät ju gudomligt!

#18 - - Marianne:

Åh, såg supergoda ut! Tror du det fungerar att lägga till mer daim? :)

Svar: Det går säkert bra!
AnnaLena & AnneLie

#19 - - Jessica:

Jösses va gott!!!

#20 - - Malin:

Gud så gott det lät.

#21 - - Anonym:

Hej har precis börjat blogga:-) roligt så här långt, och ser dom har goda kakorna som jag bara måste testa:-)

#22 - - jessica sofie:

gotttt <3

#23 - - KJ:

Mums vad gott!! Det där ska jag prova på julbaket! :)

#24 - - Johanna:

Kanske man borde prova att laga? :)

Svar: Tycker vi du ska göra :-)
AnnaLena & AnneLie

#25 - - Carro:

Mums!

#26 - - Sara:

Mums ser riktigt gott ut !

#27 - - Eleonora:

Dom ser jättegoda ut! Dock har jag alltid tyckt drömmar är så jobbiga att äta, dom bara smular sönder:P

#28 - - Sandra:

Oj, vad sugen jag blev nu!!
Superfin bakblogg. Hit kommer jag att återvända :-)
//Sandra

Svar: Tack :-)
AnnaLena & AnneLie

#29 - - Josefin -Tävling i bloggen, vinn ett egopaket!:

muuums!

#30 - - Amanda Jona [SPONTAN]:

Måste helt klart testa detta, lät ju hur gott som helst :)

#31 - - Joe:

Mums så gott :)

#32 - - Emma:

Det blir att testa dessa imorgon, älskar drömmar!