Nutella- Cheesecake


Hej alla glada fredagsfirare!
Idag har jag stått för fredagsfikat på jobbet och det blev denna Nutella-cheesecaken.
Jag dekorerade med blåbär, hackad Daim och nougatsås.
Man kan nog räkna med att den räcker till 12-15 personer, den är mkt mäktig.
 
300 g digestivekex
125 g smör
Mixa kexen och smält smöret. Blanda och tryck ut i en springform.
Grädda i 10 min i 175 grader.
 
600 g philadelpiaost
2 dl creme fraiche
2 dl nutella
1 dl strösocker
1 msk maizena
3 ägg
 
Vispa ihop allt utan äggen med elvispen.
Rör ner ett ägg i sänder.
Häll på den förgräddade botten och grädda ytterligare i ca 50 minuter i nedre delen av ugnen.
Låt svalna.
 
Trevlig helg / A-L
 
 
 
#1 - - Anonym:

Den var mycket god😊

#2 - - Paulina Suonvieri:

Nutella + cheesecake? Nog några av mina favoriter i en och samma efterrätt- inte dåligt med andra ord! Mums säger jag bara! :D

//hundredkitchenstories.blogg.se

#3 - - Emilia:

Åh gud.

#4 - - Joss:

Ser jättegott ut! Jag bakar aldrig men har blivit nyfiken på senare tid. Några frågor:

1. Kexen å smör som läggs i springform, bygger du även upp en kant?
2. Vill servera på nyårskvällen, funkar den att spara i kylskåp från att ha gjort dagen innan? Serveras kall?
3. Hur finns nougatsås att finna? I vilken form?

Jag är fullkomligt kär i bloggen! Gjorde toscacocosrutorna, blev så gott! Tummen upp! Har rekommenderat bloggen till flera ;)

Svar: Hej! Vad roligt att du gillar bloggen, det är ju just bakglädje vi vill sprida... Denna kakan bakas med stor fördel dagen innan, behöver stå i kylen och "sätta" sig. Du behöver inte trycka upp kexsmulorna på kanten, det funkar ändå. Nougatsås hittar du bland glasstillbehör i affären... Hoppas du blev lite klokare, kram
AnnaLena & AnneLie

#5 - - s i m o n e [photography]:

Haha googlade efter nutellacheesecake så dök den här upp, och den verkar vettigast av alla recept jag hittat så det tackar jag för :-) ska bli spännande och se om jag lyckas göra den bra

Svar: Den är verkligen supergod! Lycka till...
AnnaLena & AnneLie