Chocolate bundt cake


Hej!
Hoppas ni har en riktigt bra lördag! Jag var uppe med tuppen idag och fick mina nya sommardäck ditsatta. Ingen rolig utgift men viktig förstås...
Satte i gång att baka lite när jag kom hem. Packade sedan fikakorgen och åkte till husbygget, man blir så populär när man kommer med fika ha ha.
 
Bjöd bla på denna saftiga chokladkaka från Roy Fares.
 
Du behöver:
230 g smör
1,5 dl kakao
2 msk espressopulver (kan uteslutas)
1,5 dl vatten
2,5 dl gräddfil
2 ägg
4,5 dl strösocker
1 nypa salt
4 dl mjöl
1 tsk bakpulver
1 msk vaniljpulver
 
Smält smöret.
Tillsätt kakao, vatten och kaffepulver.
Tillsätt äggen, gräddfil och socker.
Tillsätt övrigt och vispa smeten klumpfri.
Smöra och mjöla en sockerkaksform.
Häll i smeten och grädda mitt i ugnen ca 45 minuter. (kolla med sticka)
Stjälp upp kakan på ett galler efter en liten stund och låt den svalna.
 
Glasyr:
75 g osaltat smör
1 tsk sirap
100 g mörk choklad
(hackade pistagenötter)
 
Smält smöret.
Tillsätt choklad och sirap..
Rör tills du har en blank glasyr.
Låt glasyren svalna och tjockna innan du häller den över kakan.
Strö över hackade pistagenötter.
 

Snart ska jag göra mig färdig för att åka på kalas. Idag firar vi 2 kusiner 7 och 13 år och jag har hört att de önskat sig tacomiddag...
 
Stora kramen // A-L
 
3 kommentarer publicerat i mjuk kaka
Taggar: Chocolate bundt cake, Roy Fares, Saftig chokladkaka
#1 - - Ellen:

Nä jösses vilken fin kaka! Ser så gott ut

#2 - - a n n i k a:

Mumsigt!

#3 - - Veronica:

Jisses vad gott det såg ut :)