Spröda citronkakor


Hej på er!
Har varit på bio denna kväll med syrran och skrattat gott... Har ni inte sett Bridget Jones baby tycker jag ni ska göra det bums! Galet rolig...
 
Gjorde några spröda citronkakor i helgen. Några dekorerade jag med saltlakrits flakes och några fick vara utan. Alla i familjen är ju inte lika tokiga i lakrits som jag...
 
Du behöver:
2oo g smör
1 äggula
0,75 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 krm bakpulver
5 dl mjöl
(Lemoncurd, saltlakrits flakes)
 
Arbeta snabbt ihop alla ingredienserna till en deg.
Låt degen vila en stund i kylen medans du värmer ugnen till175 grader.
Kavla ut degen till ca 1,5 cm tjock.
Stansa ut kakor och lägg på en plåt.
Gör en fördjupning med ex baksidan av ett tsk mått.
Fyll gropen med lemoncurd.
Grädda kakorna mitt i ugnen ca 15 minuter.
Strö över lakrits flakes direkt efter gräddning.
 

(Receptet hittade jag i tidningen Hembakat)
 
Kram A-L
 
En kommentar publicerat i Småkakor
Taggar: Lakritsflakes, Lemoncurd, Spröda citronkakor
#1 - - Jonas Hedqvist:

Såg den filmen idag, helt fantastisk!!! :)

Svar: Helt galet rolig, hade träningsvärk av allt skrattande ha ha
AnnaLena & AnneLie