Vaniljfyllda havrerutor


Hallå!
Någon som provat den nya "Prinsessemlan" ännu? Jag måste nog göra det snart, fast jag är lite tveksam till om det inte blir lite too much liksom...
Vill ni som jag testa så kan ni titta in här hos dessa duktiga tjejerna och få koll på hur man gör:
 
Andra tips på semlor hittar ni här:
 
Någon som testat mina semlor förresten?
 
I kväll blir det recept på vaniljfyllda havrerutor:
 
Du behöver:
300 g smör
3 dl farinsocker
5,5 dl mjöl
5,5 dl havregryn
2 tsk bikarbonat
1 nypa salt
 
Smält smöret.
Blanda ner övrigt.
Tryck ut halva degen i en form ca 30x40 cm.
Grädda 8-10 minuter i 175 grader.
Gör fyllningen under tiden.
 
Fyllning:
4 dl fet creme fraiche
3 dl socker
3 tsk potatismjöl
2 tsk vaniljpulver
 
Sjud ihop creme fraich, socker samt potatismjöl.
Tillsätt vaniljpulvret.
Fördela fyllningen på den förgräddade botten.
Strö över resten av havredegen.
Grädda kakan ytterligare ca 15-18 minuter.
Låt kakan svalna.
Skär i lagom bitar, den blir ganska mäktig men väldigt god...
 

Ha det gott!
Kram A-L
4 kommentarer publicerat i Skurna kakor
Taggar: Havre, Prinsessemla, Vaniljfyllda havrerutor, Vaniljfyllning
#1 - - Elin:

Gah så gott

#2 - - Linnéa:

Jag måste bara prova dessa, lät så sjukt gott att fylla kakorna med vaniljkräm? Har gjort liknande kakor tidigare men då har jag fyllt dem med sylt bara!

#3 - - Linnéa:

Jag måste bara prova dessa, lät så sjukt gott att fylla kakorna med vaniljkräm? Har gjort liknande kakor tidigare men då har jag fyllt dem med sylt bara!

#4 - - Liene Svärd:

Åh det låter gott!