Sjuhålskaka


Hej!
Denna kakan fotade jag snabbt innan vi skulle ge oss iväg på Rally i helgen. För den observante kan jag meddela att jag kan räkna till sju (ha ha) men jag tyckte lite synd om den som skulle råka ta en bit mellan hålen och bli utan kola... Så mitt tips blir att ni gör många mindre hål istället över hela kakan...
 
Du behöver:
3 ägg
3 dl socker
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
0,5 dl kokhett vatten
 
Vispa ägg och socker poröst.
Rör ner mjöl och bakpulver.
Tillsätt sist det kokheta vattnet.
Häll smeten i en springform.
Grädda kakan i 175 grader ca 35 minuter i nedre delen av ugnen. (kolla med sticka)
 
Kolaglasyr:
125 g smör
0,5 dl socker
3 msk vaniljsocker
2 msk kakao
2 dl grädde.
 
Häll alla ingredienserna i en gryta.
Koka krämen under omrörning tills den tjocknat något ca 10 minuter.
När kakan är färdiggräddad gör du valfria hål med ex skaftet på en slev...
Fyll hålen med kolaglasyren.
Får du glasyr över slå det över kakan.
Ställ kakan i kylen tills kolan stelnat
Serveras ev med grädde... vi åt den utan, någonstans i skogen. Allt smakar så mycket bättre under bar himmel...
 
Nu är det dags att tänka på sängen, tidig morgon väntar... Kram A-L
#1 - - Anonym:

Ser väldigt smarrig ut...

Svar: Tack!
AnnaLena & AnneLie