Saffrans-butterkaka

God morgon.
 
Så här i juletider så är ju bakverk med saffran högaktuellt. En krydda som man antingen älskar eller starkt ogillar.
Jag fick för ett tag sedan saffran av en kollega, inköpt utomlands, och tänkte nu bjuda alla jobbarkompisar på en liten trevlig kaka.
Butterkaka är ju himla gott och enkelt så varför inte förgylla denna "bulle" med lite saffran nu när lucia nalkas?
 
Finns många recept på Butterkaka men jag utgick från en traditionell vetedeg och tillsatte bara saffran och vaniljkräm.
 
 
 
Butterkaka  2 stycken
 
150 g smör
5 dl mjölk
1 pkt jäst
1 dl socker
0.5 tsk salt
1-2 pkt saffran
2 tsk nymald kardemumma
12-14 dl vetemjöl
 
150 g smör + kanel+socker som fyllning
3 dl vaniljkräm
ägg, hackad mandel
 
Jag använder alltid hushållsassistent när jag bakar bullar.
 
Smula jästen.
Smält smör och tillsätt mjölk. Låt bli fingervarmt.
Rör ut jästen i mjölkblandningen och tillsätt socker, salt, saffran och kardemumma.
Tillsätt mjölet, lite i taget och arbeta degen i ca 5-10 minuter i maskinen.
Låt jäsa under bakduk i ca 30 minuter.
 
Blanda under tiden ihop vaniljkrämen, 3 dl mjölk med 7 msk marsanpulver. Ställ in i kylskåp.
 
Kavla ut degen till  två rektanglar och bred på kanel+socker+smör-fyllningen. (Jag gör alltid så att jag brer på smöret först och sedan strösslar jag på socker och kanel, efter tycke och smak, direkt på smöret)
 
Rulla i hop till rullar och skär bullar i 4 cm-skivor som placeras i två springformar med snittytan uppåt. Gör inget om det inte täcker hela formen då kakan kommer jäsa ihop efter en stund.
 
Låt jäsa ytterligare i 30 minuter.
 
Gör ett hål i varje bulle och spritsa i vaniljkräm. Pensla med ägg och strö över skållad, hackad mandel.
 
Grädda i nedre delen av ugnen i ca 30-35 minuter i 200 grader.
 
 
 
En ljuvlig doft sprider sig i hela huset :-)
 
Trevlig lucia till er alla!
 
 
 
 
 
 
 
#1 - - ɑ n n i k ɑ:

Mums!