Kalljästa surdegsfrallor

God morgon!
 
Måndagsmorgon......inte så jobbigt att stiga upp när man är ledig ;-). Inte jobbigt alls då man vet att det vankas nybakta frallor till frukost!
 
Denna gång har jag kombinerat mina kalljästa frukostfrallor med lite surdeg och vallmofrö.....och lite extra jästid, kvällen innan.
 
Supergoda, det ryker fortfarande om de varma plåtarna i köket :-)
 
 
Surdegs frallor (ca 24 st)
 
12 g jäst
500 g kallt vatten
1 msk honung (eller sirap)
1 msk raspsolja
150 g vetesurdeg
ca 700 g Manitoba Cream (eller vetemjöl special)
2-3 tsk salt
 
Rör ut jästen i vattnet och tillsätt övriga ingredienser förutom salt. Degen ska vara lite lös. Kör i degblandare i ca 10-12 minuter och slå i saltet i slutet.
Slå över degen i en oljad bunke med lock. Jag använder alltid rapsolja för annan olja t.ex. olivolja sätter smak. Låt jäsa i ca 2 timmar i rumstemperatur. Vik degen efter en timmes jäsning. Jag brukar blöta händerna med lite vatten och sedan tar jag försiktigt degen från en kant och viker över. Tryck ner degen lite försiktigt.
Efter ca två timmar jäsning så kan man välja om man vill göra frallor direkt (jäsa ytterligare en timme efter man har placerat ut frallorna på plåten) eller så gör ni som jag.....viker degen en gång till och sätter in bunken i kylskåpet och bakar morgonen efter.
 
Värm ugnen till 250 grader. Jag bakar nästan aldrig i varmluft utan jag kör en plåt i taget. Men det gör ni som ni vill. Sänk temperaturen något om ni använder varmluft.
Placera in en liten skål  med vatten.
Stjälp försiktigt ut degen på ett mjölat bakbord. Är degen oljig så torka försiktigt med lite papper. Vik degen en gång och skär ut ca 24 frallor. Strö på vallmofrö. (Frallorna är ju lite kladdiga så man behöver inte pensla med nåt)
 
Sänk temperaturen till 225 grader och grädda mitt i ugnen i ca 14-15 minuter.
 
Här är degen färdigjäst. Kunde kanske haft en större bunke ;-)
 
Skjuts in i ugnen........
 
Lycka till med ert bakande nu i sommar // AnneLie
 
 
 
 
 
 
 
 
 
En kommentar publicerat i Bröd
Taggar: kalljästa, surdeg, vallmofö
#1 - - Annika :

Ser fantastiskt goda ut!

Svar: ...och lätta att göra! Perfekt att ha i frysen och sedan bara värma upp i ugnen så blir de som nybakta igen 😃.
Anna-Lena & AnneLie