Randig Chokladmoussetårta


Hej på er!
Vad kan man säga om denna tårta mer än att den är en chokladälskares drömtårta....
 
BOTTEN:
150 g smör
2 dl vetemjöl
2,25 dl socker
2 ägg
2 krm salt
1 dl kakao
2 msk vaniljsocker
 
Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret och rör ner socker och ägg.
Rör ner övrigt.
Häll smeten i en springform och grädda i nedre delen av ugnen ca 13-14 minuter.
Låt den svalna helt.
 
MÖRK CHOKLADMOUSSE:
100 g mörk choklad
1 gelatinblad
3,25 dl grädde
 
Lägg gelatinbladet i kallt vatten en stund.
Koka upp 0,5 dl grädde.
Hacka chokladen och låt den smälta i grädden.
Lägg i det urkramade gelatinbladet och rör så det smälter.
Vispa resten av grädden (ganska löst, annars kan du få en grynig mousse)
Vänd försiktigt ner grädden i chokladblandningen.
Häll moussen på botten och ställ den 1 timme i frysen.
 
LJUS CHOKLAD MOUSSE:
125 g ljus choklad
1 gelatinblad
3,25 dl grädde
 
Gör den ljusa moussen likadant som den mörka.
Tag ut formen från frysen och bred på den ljusa moussen och ställ tillbaka den i frysen ca 1 timme.
 
TRYFFEL:
75 g smör
1,25 dl grädde
200 g mörk choklad
 
Smält smöret.
Tillsätt grädden och låt det koka upp.
Tag från plattan och rör ner den hackade chokladen tills allt smält och du har en blank och fin tryffel.
Låt svalna.
Tag ut formen från frysen och häll på tryffeln.
Täck formen och ställ den i kylen tills det är fikadags.
Går bra att förbereda dagen innan.
 
Mmm /kram Anna-Lena
 

PS. "nougat-snurrorna" fixar du med en dubbelnougat och en osthyvel...
 
 
 
 
 
#1 - - Annika:

Super mumsigt :)

#2 - - cindy:

Ser supergod ut!

#3 - - Stella Fadel:

Fy vad gott! Måste testa :)

#4 - - Chocochock "50 nyanser av choklad":

Men hur god kan en tårta bli!?
Den ser ju underbar ut och jag vill ha den nu! :)
Synd att jag är så dålig på att baka.

#5 - - Emelei:

Men hjälp, vad gott! Åh, nu blir jag akut chokladsugen!

#6 - - Simone:

Guuud, detta är ju som en dröm. Ska testbakas och sen möjligen bakas till pojkvännens välkommen-hem fest. Inspirerande och finfint med nougatsnurrorna!

#7 - - Hanna:

Vad god den ser ut!

#8 - - Fanny Svensson :

Vilken underbar tårta! Ett perfekt recept till helgen!

#9 - - Petra:

Jag måste testa! Verkligen snygg tårta! :)

#10 - - Sanida:

inte alls sådär att jag blir läskad och dreglet börjar rinna.. :O

#11 - - Ninni - Vimsiga mamman:

Jisses så läcker

#12 - - Annalena:

Den ska jag absolut prova. Bilden är en fröjd för ögat och jag antar att det är en fröjd för gommen också

#13 - - Alice:

Åh vad god den ser ut, som en dröm!

#14 - - Elina:

HUR DUKTIG ÄR DU???
Ser super ut!

#15 - - Biggeros:

Åh vilken smarrig tårta!!

#16 - - Sandra:

Herregud så gott, det måste jag testa! :D

#17 - - Melanie:

Jag dör så gott!!!

#18 - - Anna Holm:

Oh My God. Fy tusan vad gott det här ser ut!

#19 - - Olivia:

OMG jag döör. Bjud!

#20 - - emiza:

åh vad gott

#21 - - Fröken.A:

Ser ju helt underbar ut!! :)

#22 - - Marie Bergman:

Ser superdupergott ut =)

#23 - - Melis:

Omg vad gott!

#24 - - Elin:

vilken drömtårta!

#25 - - Ana Kroatien:

ser jättelyxigt och gott ut!!

#26 - - Carola:

Vilken supertårta!

#27 - - sara:

Ska det bara vara 2,25 g socker eller står det fel?

Svar: Hej hej. Här hade tryckfelsnisse varit framme. Det ska vara 2.25 dl socker ;-) Lycka till
AnnaLena & AnneLie

#28 - - Anonym:

Min blev inte en tårta utan den blev en hög olika choklad mosser vad har jag gjort fel😩

Svar: Hej! Svårt att säga vad som gick galet... Hade du den i frysen en timme innan du gjorde nästa mousse?
AnnaLena & AnneLie