Kolabakelser

 
Hej igen!
Ni får ursäkta att det varit lite tyst här ett tag för vi har varit ute och rest. Har äntligen fått se Afrika och alla fantastiska djur...
Första gången jag varit iväg över julen så det fick bli lite julfirande i efterskott med familjen i går.
För er som letar efterrättstips till i morgon kan titta i kategorin "efterrätt" och för er som är sugna på att baka något gott till kaffet så kommer här ett litet tips:
 
Du behöver: ( ca 20 st)
300 g smör
3 dl havregryn
1 ägg
3 dl socker
5 dl mjöl
4 tsk bakpulver
 
Blanda alla ingredienserna till en deg.
Tag ca 1 msk deg och rulla till en boll. 
Lägg i aluminiumformar.
Grädda ca 15 minuter i 175 grader. 
Gör under tiden kolansmeten.
 
Kola:
150 g smör
2 msk kakao
6 msk grädde
3 dl socker
1 msk vetemjöl
 
Lägg alla ingredienserna i en gryta och sjud tills den tjocknar något.
Tag ut kakorna och fyll på med kola i mitten av formarna.
Grädda ytterligare någon minut tills det småbubblar lite i kolan.
Låt svalna.
 
Servera som de är eller med en liten klick grädde så blir det en liten bakelse, inte dumt alls...
 
Nu ska jag sätta mig och titta igenom flera tusen semester bilder, hoppas jag ställt in kameran rätt...
Alltid lika spännande 😉
 
Ha det bäst!
Kram A-L
#1 - - Tess:

Det ser grymt gott ut! Det måste jag testa :) God fortsättning!

Svar: Testa, de är väldigt goda! Gott nytt år!
AnnaLena & AnneLie