Chokladtårta med kolaganache

 
Godmorgon!
En riktigt maffig chokladtårta är aldrig fel eller hur? Inte om man som jag älskar choklad  ha ha
 
Du behöver:
Botten:
4 dl mjölk
4 dl socker
2 dl kakao
300 g smör, rumsvarmt
6 dl mjöl
4 ägg
2 msk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
 
Koka upp kakao, 2 dl socker samt mjölken.
Låt svalna något.
Vispa smör och 2 dl socker krämigt.
Vispa ner ett ägg i taget.
Blanda mjöl, bakpulver samt vaniljsocker.
Varva mjölblandningen med mjölkblandningen ner i smörblandningen.
Rör smeten slät.
Häll smeten i en springform med bakplåtspapper. ( ca 18 cm med hög kant) Har du ingen sådan kan du dela smeten i 2 vanliga springformar.
Grädda i 175 grader tills kakan är färdig, kolla med sticka! 
Låt svalna.
Dela botten i 4 delar. (Har du bakat i 2 formar delar du dem på mitten)
 
Kolaganache:
200 g mörk choklad
1,5 dl grädde
8 dumlekolor
 
Finhacka chokladen och kolorna.
Värm grädden tills nästan kokande.
Häll den över chokladen.
Rör till du har en blank kräm.
Låt svalna.
Fördela krämen mellan bottnarna och ställ kallt.
 
Sen kan man ju välja hur man dekorerar tårtan... 
Jag täckte min tårta med ett tunt lager vaniljfrosting och sedan en vit Mirror glaze...
 
Vaniljfrosting:
100 g Philadelphiaost
1 dl florsocker
1 msk vaniljsocker
3 dl grädde
(ev rivet limeskal)
 
Vispa ost, florsocker samt vanilj krämigt.
Tillsätt grädden och fortsätt visa tills du har en bra konsistens.
Riv ner limeskal om du vill.
Spackla tårtan.
Ställ tårtan i frysen om du vill täcka den med Mirror glaze annars kan du spritsa på övrig frosting och dekorera med färska hallon...
 
Recept på Mirror glazen får ett eget inlägg...
 
 
Jag gick loss med marsipan blommor, pärlströssel samt silverpulver...
 
Hoppas ni får en toppenlördag!
Kram A-L
 
( Receptet hittade jag hos Fikastunder)
 
2 kommentarer publicerat i Tårta
Taggar: Chokladtårta, Kolaganache, Mirrorglaze
#1 - - margarethavilhelmsson:

Det här receptet måste jag prova. Vilken underbar tårta, man känner nästan hur den smälter i munnen.

Svar: Klart du ska prova, den är en riktig chokladdröm...
AnnaLena & AnneLie

#2 - - Helena:

Den där tårtan såg riktigt smarrig ut, väldigt fin gjord också!

Svar: Tack snälla, vad glad jag blir!
AnnaLena & AnneLie