Daimtårta

 
Hej på er!
Denna glassmarängtårtan med Daim har jag gjort hur många gånger som helst... Ett säkert kort med andra ord ha ha
Har ni inte provat så måste ni göra det snarast...
 
Du behöver: (springform ca 24 cm med bakplåtspapper)
100 g hasselnötsmjöl eller mandelmjöl
3 äggvitor
2 dl socker
 
Vispa vitorna till ett hårt skum.
Tillsätt sockret lite i taget och vispa tills du har en blank maräng.
Vänd ner hasselnötsmjölet.
Häll smeten i formen.
Grädda botten i ca 45 minuter i 150 grader.
Låt svalna.
 
Daimglass:
3 äggulor
0,5 dl florsocker
4 dl grädde
2 dubbeldaim
1 vaniljstång
 
Vispa grädden.
Vispa äggulorna med florsockret fluffigt.
Dela och skrapa ur vaniljen.
Hacka Daimen grovt.
Blanda samman allt.
Häll glassmeten över botten.
Plasta in och ställ i frysen minst 5 timmar.
Tag fram en kvart innan och dekorera med hackad Daim och ev lite spritsad grädde...
 
 
Så himla god med lite jordgubbar...
 
Hoppas ni testar / kram A-L
#1 - - Marie Bergman:

MUMS!! :)

#2 - - Liselotte Johansson:

Jag har inte testat denna dajmtårta men kanske gör det någon gång i sommar. Den ser verkligen god ut.

Svar: Klart du ska testa, kanske till midsommar med färska jordgubbar på... mums
AnnaLena & AnneLie

#3 - - Hanna Karlsson:

Vilken underbar tårta! Den låter verkligen god.

Svar: Testa, den är verkligen jättegod!
AnnaLena & AnneLie

#4 - - Sara Ekman:

åh så mums! :)

#5 - - Anonym:

Super god

#6 - - Anonym:

Super god

#7 - - Anonym:

Super god

#8 - - Anonym:

Super god

#9 - - Hemmarecept:

Oj vad gott! Kolla gärna in min blogg där jag just nu bjuder på ett recept på en ljuvlig sommardrink med gurka, fläder och citron!

#10 - - Linda:

Gud, vad gött det ser ut. Daim är en favorit och så är den glutenfri, perfekt:).

#11 - - Fröken:

Låter underbart gott! Får testa inom snar framtid tror jag nog minsann... ;-)

#12 - - Danten89 :

Vems är alla dessa goda recepten? =) Vart har ni fått tag på dem? =)

#13 - - Danten89 :

Vems är alla dessa goda recepten? =) Vart har ni fått tag på dem? =)

#14 - - Emiza:

supergod

#15 - - Sabina Johansson:

Åh ser så god ut får nog testa att baka denna någon dag 😺

#16 - - Elin:

Vad god den ser ut! Ska testas.

#17 - - Michaela Johansson:

Denna kommer min sambo bara att älska!
Jag ska spara receptet och göra den till honom sedan :) Tack så mycket!

#18 - - Ida:

Ååå va gott!! Älskar daim :-)

#19 - - Maolion:

Åh, vad gott! Det måste jag testa :D

#20 - - Jenniey Love:

Åh, vad god den ser ut att vara. kramiz<3

#21 - - Johanna:

Åh jag som älskar baka måste prova på denna! :)

#22 - - carro:

Men så gott :D

#23 - - Jenniey Love:

Mums så gott det ser ut!

kramiz<3

#24 - - Veckomagasinet anne von porat :

ser riktig gott ut

#25 - - Ida:

Låter gott :)

#26 - - Tessie - Fotograf:

Men jösses så gott det ser ut! :)

#27 - - EVELINA:

Åh vad gott, älskar allt med daim i! :D

#28 - - Emiza:

mums

#29 - - Linnéa:

Åh vad gott det ser ut!!!!

#30 - - Wifeey:

wooow så god den ser ut till att vara :D

#31 - - Anita:

Såg då bra gott ut :D

#32 - - Tess:

Det ser grymt gott ut! :D

#33 - - anne von porat veckomagasinet:

gud så gott

#34 - - Linda:

Min äldsta son älskar choklad, så denna kommer nog att bakas :)

#35 - - Johanna:

Men så gott!

#36 - - nyttstegilivet:

jag måste bara prova den älskar allt med daim :) ha en fin kväll

#37 - - Ida:

Den ser supergod ut :D
Hoppas du får en trevlig helg :)