Äppelkaka

 
Hallå!
Här njuter vi solig söndag med lite småfix i trädgården... Har just sågat ner ett fruktträd som har sett för tråkigt ut länge...
Alla säger att det är ett riktigt fruktår i år men jag har inte ett enda äpple på mina 3 äppelträd 🙄
Så det fick bli köpeäpple till denna kakan ha ha
 
Detta kan vara den snabbaste, enklaste och kanske den godaste äppelkakan... Prova!
 
Du behöver:
100 g smält smör
4 dl mjöl
1 tsk vaniljsocker
2 dl socker
1 ägg
3-4 rivna äpplen
(kanel)
 
Sätt ugnen på 200 grader.
Riv äpplena.
Blanda ner övriga ingredienser. ( ej rivet äpple)
Fördela halva degen i en springform med bakplåtspapper och jämna till.
Lägg på rivet äpple.
Strö över kanel om så önskas.
Smula över resten av degen.
Grädda ca 15 minuter tills kakan fått lite färg.
Sikta över florsocker innan servering.
 
Serveras med vaniljsås, vaniljglass eller lättvispad grädde...
 
Nu ska vi dricka en kopp kaffe sen får det nog bli en liten svamprunda. Någon som hittat svamp?
Kram A-L
 
 
#1 - - Jennie:

Åh, så gott med äppelpaj.

#2 - - birgitmaria:

Det där lät så gott!

#3 - - Lotta:

Mycket bra recept! Väldigt gott och blev favorit direkt! Jag blandade i lite havregryn och testade med päron-ingefära. Jättegott! Gjorde den i fredags. I dag är jag sjukt sugen på ”nånting” och har en variant med lingonsylt i ugnen i skrivande stund!

#4 - - Lotta:

Jag igen, ingen jättehit m lingonsylt, trots att jag gillar det. Nästa gång jag gör den (blir nog snart!) så blir det äpple och kanel!

Svar: Kul att du provar dig fram till nya favoriter... kram
AnnaLena & AnneLie