Minttoppar

Enklast är godast och småkakor vinner överlägset....eller hur syrran?
Jag införskaffade för länge sedan en "Sju sorters kakor" och fortfarande är det oftast i denna bok som jag letar efter recept. Här finns liksom allt.....
 
Idag, trots värmen, så var jag sugen på att baka nåt och bläddrade lite i boken och där var det.....kakan vi alla älskade som barn och som vi ofta fick på kalas:
 
Minttoppar ca 32 st
 
1 dl florsocker
1 dl potatismjöl
4 dl vetemjöl
200 g smör
 
Garnering:
100 g mörk choklad
3-4 droppar pepparmyntsolja
 
Blanda mjöl, socker och smör. Rulla till små bollar (jag gjorde bollarna 15 gram stora).
Gör en fördjupning i kakans mitt.
Grädda mitt i ugnen i ca 10 min i 175 grader.
Låt kakorna svalna.
Fyll fördjupningen med mintchoklad och låt stelna.
 
Originalreceptet ger ca 60 kakor men jag väljer att göra mina lite större :-)
 
 
 
 
Kram // AnneLie
 
 
 
 
 
 
0 kommentarer publicerat i
Taggar: choklad, mint