Hemgjorda munkar


Hej på er!
Har tänkt så länge att jag skulle prova att baka egna munkar. Tror att det är själva friteringsmomentet som "hindrat" mig lite, man är ju rädd för att elda upp hela köket, ha ha
Men jag tog en riktigt stor gryta så det kändes helt ok, inget stänk och köket står kvar...
Det blev riktigt gott och roligt att dekorera.
 
(ca 25 munkar)
 
100 g smör
3 dl mjölk
25 g jäst
11 dl vetemjöl
4 äggulor
7 msk socker
1 nypa salt
3 msk vaniljsocker
 
Smält smöret och tillsätt mjölken.
Låt det bli fingervarmt.
Lös jästen i mjölkblandningen.
Tillsätt de torra ingredienserna och arbeta ihop degen.
Tillsätt äggulorna och arbeta degen lite till.
Låt degen jäsa övertäckt ca 1 timme.
Kavla ut degen till 1 cm tjock.
Tag ut rundlar och lägg på ett bakplåtspapper. Har du ingen stans går det lika bra med ex ett glas.
Gör ett hål i mitten med en mindre stans eller ex en äggkopp...
Låt jäsa övertäckte 30 minuter.
Värm frityroljan till ca 180 grader. (fördel om man har en termometer)
Fritera munkarna några i taget 1 minut på varje sida.
Doppa i socker direkt efter fritering eller låt dom rinna av på hushållspapper och chokladdoppa senare.
 

Inte alls krångligt och så gott, hoppas du vågar prova...
Nu vill världens sötaste valp ha lite uppmärksamhet / kram Anna-Lena
4 kommentarer publicerat i munk
Taggar: choklad, fritera, munkar, strössel
#1 - - Jag är inte dum i huvudet! Jag har Aspergers syndrom!:

ser underbart goda ut

Svar: Tack!
AnnaLena & AnneLie

#2 - - ɑ n n i k ɑ:

Got :D

#3 - - Anonym:

Måste prova, men jag kan nog inte dekorera dem lika fint som du

Svar: Det är klart att du ska prova! Jag är säker på att du kan dekorera dom hur fina som helst... KRAM
AnnaLena & AnneLie

#4 - - Anonymous:

Tjo Har ba en fråga hur friterar man?