SEMLETÅRTA med NUTELLA

 
Hej!
Idag har vi mumsat på semletårta. Gjorde en med nutella och en klassisk med mandelmassa. Den ena gjorde jag som en "blomma" och den andra flätade jag och gjorde en längd där man tog så stor bit man kände för...
Och jag kan lova att bättre recept på semlor finns inte! Dom blir saftiga, fluffiga och sååå goda, ja ni fattar....hi hi
 
100 g smör
1 dl socker
3 dl mjölk
50 g jäst
1 ägg
0,5 tsk hjorthornsalt
ca 9 dl vetemjöl
(ägg till pensling)
 
Rör smör och socker poröst.
Värm mjölken till 37 grader.
Lös jästen i mjölken.
Tillsätt 2 msk smör/socker blandning, ägget och hälften av mjölet.
Låt "degen" vila i 20 minuter.
Tillsätt hjorthornsalt, resten av smör/socker blandningen och resten av mjölet.
Arbeta degen smidig.
Dela degen i 2 delar.
Tryck ut den ena degen i en springform.
Stansa en ring i mitten.
Dela in resten i ca 8 fält med en kniv.
Låt jäsa övertäckt ca 45 min.
Pensla med ägg och grädda i 175grader (varmluft) ca 20 minuter.
Låt svalna.
Skär loss bitarna och skär av "locket".
Bred/spritsa på nutella.
Lägg på vispad grädde.
Lägg tillbaka locken och sikta över florsocker.
"Montera" ihop bitarna till blomman igen på ett fat.
FIKADAGS!!!!
 

Till semle-längden delade jag degen i tre delar och flätade ihop dom.
Samma gräddningstid som ovan.
Skar av ovandelen och bredde på mandelmassa och vispad grädde.
 
 
Vill man baka traditionella semlor så blir satsen 20 st. Ugnstemp:225 grader ca 8 minuter.

Nu en härlig "slapparkväll" /kram A-L
 
 
#1 - - Angelica Bengtsson Fotografi:

Shit vad fantastiska de ser ut! Jag gillar inte vanliga semlor alls men det ser SVINgott ut med nutella!!

#2 - - ɑ n n i k ɑ:

Gott!

#3 - - Johanna:

Ojoj vad det där såg så supersmarrigt ut!

#4 - - Amanda:

Såå gott :)

#5 - - Marie Bergman:

Mums, kan ju inte bli något annat än en succé =)

#6 - - Philippa:

oh my frikking god vad goooootttttttt

#7 - - Anonym:

Tårta

#8 - - Elina:

Och här ska man vara nyttig samtidigt som man ser era bagares bloggar... ;)

#9 - - Anonym:

Wow! Ser helt fantastiskt gott ut. Sparar mig dock till lördag :)