Krämig citronpaj


Hej!
Äntligen fredag, min favoritdag! Har ni några planer för helgen eller ska ni som jag ta vara på den härliga sommarvärmen?
Kanske blir ni sugna på lite fika, då kan jag tipsa om denna härliga citronpajen...
 
Du behöver:
Pajdeg:
125 g smör
0,5 dl florsocker
3 dl mjöl
1 äggula
 
Blanda ihop alla ingredienser till en deg.
Tryck ut degen i en pajform ca 25 cm, gärna med löstagbar botten.
Ställ kallt medans du värmer ugnen till 200 grader.
Grädda skalet i nedre delen av ugnen ca12 minuter, det ska vara svagt gyllenbrunt.
Tag ut skalet och sänk ugnstemperaturen till 175 grader.
 
Fyllning:
2 citroner
1 vaniljstång
6 ägg
2 dl socker
2 dl vispgrädde
 
Riv det yttersta skalet på citronerna och pressa ur saften.
Vispa samman äggen med sockret lätt.
Tillsätt citronsaft och rivet skal.
Skrapa ur vaniljstången och häll ner ovispad grädde.
Rör om och häll fyllningen i skalet.
Grädda pajen ca 30 minuter tills fyllningen nätt och jämnt stannat.
Låt svalna.
Sikta över florsocker och servera med grädde eller vaniljglass...
 

Nu ska vi åka en runda och heja på grabbarna som ska spela match...
Trevlig kväll / kram A-L
 
5 kommentarer publicerat i Paj
Taggar: Krämig citronpaj, citron
#1 - - EN UTMANING OM DAGEN:

Fasen vad gott!! :D

Förresten, ett tips: anta en utmaning om dagen för ett roligare och mer spännande liv, samtidigt som du blir mer hälsosam, framgångsrik och utvecklas som person :)

#2 - - Jag är inte dum i huvudet! Jag har Aspergers syndrom!:

gud va gott de såg ut

#3 - - Marie Bergman:

Åhh den måste jag testa :)

#4 - - Laila:

Den såg ju sjuukt god ut!! Ha en underbardag <3 Kram

#5 - - Johanna:

den såg sjukt god ut :) något som måste testas :)