Lakritsmaränger


Hej igen!
Gjorde några lakritsmaränger på mina överblivna äggvitor, synd att bara slänga...
Man kan ju göra en mumsig lakritsmarängsviss med lakritssås om man som jag är tokig i lakrits...
 
Du behöver:
3 äggvitor
2 dl socker
0,5 tsk vitvinsvinäger
lakritspulver
 
Sätt ugnen på 150 grader.
Ställ en gryta med vatten på spisen.
Lägg äggvitor, socker och vitvinsvinäger i en rostfriskål.
Ställ bunken över grytan och vispa marängen över vattenbad tills den är 65 grader. (lägg i en stektermometer)
Tag bort bunken och fortsätt vispa tills marängen kallnat ca 10 minuter.
Vänd försiktigt ner lakritspulver efter tycke och smak. (ca 2-3 tsk)
Spritsa ut dina maränger eller klicka ut dem med 2 skedar.
Sänk ugnen till 100 grader.
Grädda i ca 50-60 minuter tills dom känns torra.
 

Ett tips är att prova lite olika tyllar, smaksättningar och färger på sina maränger...
 

Solen skiner och det är kallt och friskt ute. Får nog bli en hundpromenad framöver...
Hoppas ni får en bra dag! Kram Anna-Lena
#1 - - Christina:

Underbart! Min man älskar lakrits :) Vad gör vitvinsvinägern eftersom den ska vara i?

Svar: Man har lite vitvinsvinäger eller citronsaft i för att marängen ska bli spröd på utsidan och småseg innuti...
AnnaLena & AnneLie

#2 - - OLIVIA | 17,7 årig tjej i medievärlden:

Gud vilka otroligt snygga!

Svar: Tack, snälla! Kul att du tycker det...
AnnaLena & AnneLie

#3 - - Linda:

Vad härliga den ser ut! Jag älskar lakrits men min sambo hatar det.. Haha då ska jag prova göra så kan jag ha dem för mig själv! ;)

Svar: Visst är det gott med lakrits!
AnnaLena & AnneLie

#4 - - Patricia:

Ser jätte gott ut! :)

#5 - - Amanda:

Mums, det där måste jag verkligen testa! :D

Svar: Gör det!
AnnaLena & AnneLie

#6 - - Jenniey Love:

Mums! Det ska jag prova göra någon dag när jag mår lite bättre. kramiz<3

Svar: Gör det, maränger är ju så gott...
AnnaLena & AnneLie

#7 - - O (från Ljudboka.se):

Måste säga att det vattnas i munnen..
Och snygga är dom också!

Svar: Vad kul att du tycker det!
AnnaLena & AnneLie

#8 - - Annica på Matsmart:

Rackarns vad snygga de var!... eller kanske "rasande eleganta" ;)

Svar: Tack!
AnnaLena & AnneLie